Jak je organizováno účetnictví v České Republice?

Jak je organizováno účetnictví v České Republice?

V podmínkách moderního rozvoje se evropský trh stále více integruje. Proto jsou potřeba jednotné standardy výkaznictví, ke kterým se Česká republika připojila. Účetnictví českých firem již přešlo na mezinárodní standardy, takže finanční a daňové výkaznictví podniků je srozumitelné téměř všem zahraničním specialistům.

Vlastnosti účetnictví v ČR

Vstup do Evropské unie znamenal pro Českou republiku reformu nejen celní a daňové legislativy. K významným změnám došlo v oblasti majetkové a odpovědnostní politiky všech společností realizujících komerční aktivity v ČR. Obecné zásady vedení podvojné evidence nepotkaly výrazné změny. Národní účetní standardy však byly přepsány. To donutilo řadu společností k nucenému přechodu na vykazování v souladu s mezinárodními standardy IFRS.

Mezi inovacemi, které ovlivnily společnosti, patřily zejména tyto zásady:

  • Statika. Společnosti a organizace musí evidovat svůj majetek. To umožní uživatelům výpisů přesvědčit se, že při plné realizaci zásob a dlouhodobého majetku budou pokryty krátkodobé závazky.
  • Dynamika. Princip nepřetržité analýzy. Kontrole podléhají všechny aspekty ekonomické činnosti, zejména poměr příjmů a výdajů a tvorba daňových povinností.
  • Důraz na makroekonomii. Účetnictví moderních českých podniků by mělo být postaveno tak, aby na základě ukazatelů jednotlivých podniků bylo možné snadno a rychle tvořit národní HDP a ukazatele přidané hodnoty.

Pro formální účetnictví firem a podniků České republiky přitom neexistují jednotné formy manažerského reportingu. Ostatně tento aspekt hospodářské činnosti společnosti spadá pod požadavky obchodního tajemství a obchodního tajemství.

Účetnictví pro různé subjekty ekonomické činnosti v ČR

V souladu s požadavky současné české legislativy do okruhu subjektů podléhajících povinnému účetnictví patří:

  • všechny právnické osoby registrované na území České republiky
  • zahraniční podniky a fyzické osoby realizující činnost v tuzemsku
  • soukromí podnikatelé s ročním obratem nad 25 milionů korun, registrovaní jako plátci daně z přidané hodnoty
  • samostatná strukturální oddělení, pobočky a podrozvahová oddělení právnických osob
  • osoby, které dobrovolně souhlasily se standardizovaným účetnictvím, bez právního důvodu nebo povinností

Všechny tyto subjekty vedou evidenci s přihlédnutím k účtové osnově. Následující zprávy mají být kontrolním orgánům předkládány každý fiskální rok:

  • pokud jde o roční rozvahu
  • výnosy a výdaje
  • pohyb finančních prostředků
  • informace o změnách ve struktuře aktiv nebo kapitálu

Konkrétní typy výkaznictví závisí na specifikách jednotlivého podnikatelského subjektu.

Zákon o účetnictví stanoví možnost vykazování podle zjednodušeného postupu nebo odpuštění od auditu. Je k dispozici společnostem, které:

  • mají roční zisk necelých 40 milionů korun
  • mají obrat nepřesahující 80 milionů korun
  • mají méně než 50 zaměstnanců.

Kompletní reporting v souladu s požadavky mezinárodních standardů je poskytován pro následující společnosti:

  • emitenti cenných papírů obchodovaných na mezinárodních burzách
  • pobočky a divize zahraničních společností
  • konsolidovaných účastníků trhu

Hlavní typy účetních sestav a přiznání v ČR

Osoby, které vedou účetnictví v souladu se zákonem, podávají každoročně hlášení do obchodního rejstříku. Minimální požadované dokumenty:

  • rozvaha podniku
  • informace o ziscích a ztrátách
  • vysvětlivky a přílohy

Funkce vedení a podávání daňového přiznání jsou poněkud složitější. To platí zejména pro společnosti registrované v registru plátců DPH. Podniky zasílají elektronická hlášení Finanční správě prostřednictvím datových schránek. Mezi hlavní zprávy patří:

  • Daň z příjmů právnických a fyzických osob. Předkládá se každoročně do 1. dubna roku následujícího po vykazovaném roce.
  • Měsíční přiznání k DPH do 25. dne následujícího vykazovaného měsíce.
  • Přehled o srážkách sociálního zabezpečení na pojištění ze mzdy zaměstnanců. Další měsíční report. Musí být podán do 20. dne následujícího měsíce.

Další hlášení jsou předkládána pro společnosti a organizace vlastnící majetek nebo vlastní dopravu společnosti podle odvětví podnikání.

Účetní servis pro zahraniční občany a firmy

Česká legislativa je maximálně orientována na pomoc a spolupráci se zahraničními investory. Pro zahraniční společnosti působící v České republice byla vyvinuta řada programů snížení daní. Pro cizince navíc existují speciální výhody. To vše však nezbavuje firmu ani soukromého podnikatele povinnosti vést evidenci finančních ukazatelů a pravidelně podávat výkazy. Zahraniční firmy také nejsou imunní vůči pokutám za porušení účetní legislativy.

Hlavním problémem zahraničního byznysu je, že je velmi obtížné napoprvé pochopit finanční systém České republiky. Na pomoc proto přicházejí profesionální společnosti, které vypracovávají účetní zásady, upravují či obnovují účetnictví. Spolupráce s externí účetní je navíc možná trvale. Cizincům to umožňuje přenést plnou odpovědnost na kvalifikované specialisty, kteří jsou obeznámeni se zvláštnostmi legislativy a jsou si vědomi všech úskalí účetnictví. 

Existuje několik možností spolupráce s outsourcingovou společností, zejména:

  • jednorázová příprava hlášení nebo uspořádání dokumentace
  • měsíční údržba
  • neustálá spolupráce

Náklady na služby v každém konkrétním případě závisí na velikosti obratu, dostupnosti a počtu zaměstnaných pracovníků a také na stavu plátce DPH.

Výhody outsourcingu účetnictví pro podniky

Převod účetních povinností na specialisty specializované firmy je relevantní jak pro místní podnikatele, tak pro cizince. Mezi hlavní důvody takového rozhodnutí jsou:

  • nedostatek potřeby vytvoření vlastní účetní služby
  • snížení mzdových nákladů a souvisejících plateb
  • nedostatek potřeby organizovat pracoviště a nakupovat specializovaný software
  • školení a profesní rozvoj účetních zůstává v odpovědnosti outsourcingové společnosti
  • účetnictví se provádí nepřetržitě, bez dovolených, nemocenských dnů a rizik náhlého propuštění specialisty
  • úspora času majitelů podniků a přerozdělení zdrojů
  • zabezpečení a právní podpora společnosti, jejíž majitelé nejsou obeznámeni se spletitostmi místního práva.

Outsourcing účetnictví je nejspolehlivější a cenově nejvýhodnější variantou spolupráce. Jediným rizikem je narazit na podvodníky nebo lidi s nízkou kvalifikací. Ale i tomu se dá předejít. Jen je potřeba vybírat osvědčené firmy s dobrou pověstí a nehonit se za zbytečnými úsporami.

Účetnictví na Ukrajině a v České republice: společné rysy a rozdíly

Pro ty, kteří se rozhodli proniknout do detailů české účetní legislativy a výkaznictví, je pozitivní informace: společných rysů v ukrajinském a českém účetnictví je poměrně hodně. Mezi hlavní fiskální povinnosti patří daně z příjmu, DPH, daň z příjmu fyzických osob a příspěvky na pojištění podobné těm ukrajinským.

Samozřejmě stojí za to mít na paměti, že sazby a termíny odevzdání se liší, stejně jako plány a čísla účtů. Ale účetní logika je stejná. Kromě toho země podepsaly společnou dohodu o zamezení dvojímu zdanění občanů.

Komerční činnost v ČR: na co pamatovat pro cizince

Stěhování a zahájení podnikání v České republice je ziskové a výnosné podnikání, má však své odlišnosti. V ideálním případě se samozřejmě vyplatí nastudovat všechny znaky legislativy, ale v praxi na to nestačí ani čas, ani energie. Zejména pokud jde o poznávání odlišností. 

Proto je nejlepší volbou pomoc místní outsourcingové společnosti s personálem účetních profesionálů. V počátečních fázích je to jisté.

Popis: Účetnictví v Praze a dalších českých městech. Kvalifikovaná pomoc zkušených českých odborníků s důrazem na konečný výsledek.

Účetní v Praze

Založení a provozování živnosti v České republice vyžaduje, aby podnikatelé vedli přesnou evidenci svého majetku, plnili zákonné povinnosti a včas podávali různé druhy hlášení příslušným úřadům. Vypořádat se vlastními silami s pravidly a požadavky platnými v dané zemi je poměrně obtížné. Většina podnikatelů se proto v různých fázích realizace své činnosti obrací na profesionály v účetních službách, zejména na specializované organizace fungující v podmínkách outsourcingu.

Společnost FINbalance nabízí služby, které se budou hodit začátečníkům a firmám s významnými pracovními zkušenostmi. Účetnictví a dalším sledováním činností se zabývají kvalifikovaní účetní. Chápou spletitosti a nuance české legislativy, pohotově reagují na změny a pomáhají vyvarovat se chyb v účetnictví.

Výhody odborné pomoci FINbalance

Služby účetních společnosti jsou volbou pro klidný a sebevědomý rozvoj podnikání, bez překážek a problémů s regulačními orgány. Mezi hlavní výhody odborné pomoci:

  • Ekonomický přínos. Udržet si účetní na plný úvazek je velmi nákladná záležitost. V případě outsourcingových úkolů je zde možnost ušetřit na mzdě, organizaci pracoviště, nákupu vybavení a speciálního softwaru.
  • Minimalizace chyb a vyloučení pokut. Zkušení účetní FINbalance pravidelně pracují s účetnictvím firem, společností a podniků různého rozsahu v České republice. Vědí tedy přesně, co mají dělat, jak, v jakých termínech a jakým nástrahám mohou čelit.
  • Optimalizace zdanění a racionalizace běžných výdajů. Spolupráce s odborníky umožňuje zvolit nejziskovější systémy fiskální zátěže, využívat efektivní účetní metody a co nejvíce snížit finanční zátěž v souladu se specifiky podnikání.
  • Maximální důraz na hlavní úkoly. Majitel firmy a odborníci na plný úvazek mohou díky specializované pomoci racionálně přerozdělit čas a náklady, rozvíjet firmu a neřešit vedlejší záležitosti.

Účetní služby v ČR: základní možnosti

Cena kvalifikované pomoci odborníků FINbalance závisí na specifikách podnikání a specifických potřebách podniku. Mezi hlavní služby poskytované účetní patří:

  • konzultace a doporučení ke všem účetním otázkám, zejména v atypických nebo složitých situacích
  • registrace podniku u státních orgánů a institucí
  • vedení hlavní dokumentace, účtování ekonomických transakcí
  • výpočet mezd zaměstnanců a výpočet povinných srážek
  • sestavení a předložení všech nezbytných výkazů příslušným orgánům

Kromě práce s každodenními a typickými účetními operacemi řeší specialisté FINbalance řadu dalších problémů, kterým podnikání čelí, zejména:

  • obnovení ztracené dokumentace
  • optimalizace daňové zátěže
  • snížení nákladů
  • vrácení DPH
  • vedení evidence zahraniční ekonomické činnosti

Outsourcing těchto úkolů kvalifikovaným specialistům je pojištěním pro případ vyšší moci související s náhlým propuštěním, nemocí nebo dovolenou účetního. FINbalance zaměstnává tým odborníků, takže všechny úkoly budou vyřešeny přesně včas a oprávněné orgány nebudou mít žádné stížnosti na reporting. Nezávislí účetní s velkými zkušenostmi zajišťují stabilitu a kontinuitu účetních procesů. Účetnictví firmy tedy bude mít vždy v pořádku.

Hledání a spolupráce s účetní v ČR

FINbalance spolupracuje s klienty v individuálně v každém jednotlivém případě. Co potřebujete:

  • domluvit si schůzku;
  • společně se specialistou společnosti analyzovat charakteristiky a aktuální účetní stav;
  • domluvit se na seznamu úkolů a povinností účetního;
  • podepsat smlouvu o poskytování služeb s přihlédnutím ke všem potřebám zákazníka

Poté zahájí práci účetní FINbalance. Specialisté jsou vždy v kontaktu, komunikace probíhá pomocí různých komunikačních kanálů, zejména online – je nejrychlejší. Fakturace a dokumentace se ukládají online, přenášejí se potřebné soubory a obchodní kontakty. Pohodlí, rychlost a zkušenosti jsou to, pro co nás zákazníci neustále volí.

Popis: Přehledné a správné účetnictví v ČR. Bezchybný reporting, daňová optimalizace a průběžné konzultace pro podnikatele.

Účetnictví

Podporu účetnictví FINbalance v České republice volí firmy, podniky a organizace různého rozsahu a oborů. Tým předních účetních stabilně zajišťuje práci klientů v právní oblasti plně v souladu s požadavky aktuální české legislativy, bez chyb a pokut.

Outsourcing vedení účetnictví umožňuje plně se soustředit na hlavní obchodní činnosti, přerozdělovat finanční prostředky a racionalizovat časovou a personální náročnost. Kromě toho, obrátit se na služby specializovaných odborníků pomáhá vybrat nejúčinnější schémata činnosti a legálně snížit daňové odpočty.

Popis: Odborné konzultace k účetní problematice. Pomoc v neobvyklých situacích, řešení problémů, jednoduché a jasné odpovědi.

Účetní konzultace

Účetnictví v České republice je složitá a mnohovrstevná struktura, se kterou si jen velmi těžko poradíte sami. Otázky týkající se organizace a vedení záznamů se neustále objevují ve velkých i malých podnicích v různých oborech bez ohledu na pracovní zkušenosti. Kvalifikovaní specialisté FINbalance pomáhají rychle a efektivně řešit všechny problémy, ponořit se do podstaty problematiky a najít jasné a srozumitelné odpovědi na otázky. Rychlé konzultace předních účetních vám umožní ušetřit čas a peníze, vyhnout se chybám a ochránit vaši firmu před pokutami za porušení požadavků současné účetní legislativy.

Účetnictví je jednoduché a přehledné

Odborníci FINbalance pomáhají klientům při řešení problémů různé úrovně, včetně složitých a neobvyklých. Mezi nejoblíbenější úkoly:

  • registrace společnosti nebo jednotlivého podnikatele
  • otevírání účtů v českých bankách
  • tvorba a údržba hlavní dokumentace společnosti
  • daňové režimy a právo na výhody
  • výpočet plateb
  • podávání zpráv konkrétním orgánům a lhůty
  • optimalizace daní podle specifik podnikání
  • evidence dokumentace o zahraniční ekonomické činnosti
  • kontroly a audit
  • řešení daňových sporů
  • spolupracovat se zástupci úřadů, státních institucí a orgánů

Konzultace od FINbalance nejsou jen standardní odpovědi dle regulačních dokumentů s odkazy na legislativu. Zkušení účetní a právníci zavádějí individuální přístup ke každé aplikaci. Klientské situace jsou pečlivě a komplexně zvažovány s ohledem na:

  • rysy podniku
  • specifika činnosti
  • zvláštní dohody
  • doprovodné faktory

Na základě komplexní analýzy problému či problému je učiněno optimální rozhodnutí. To umožňuje snížit náklady a zabránit sankcím ze strany státních orgánů.

Výhody odborných konzultací 

Účetní konzultace od specialistů licencované společnosti FINbalance se vyznačují řadou významných výhod:

  • týmové zvažování problému z různých stran
  • odpovědi na dotazy odborníků s dlouholetými zkušenostmi s řešením složitých situací
  • podrobnost a srozumitelnost i pro ty, kteří mají do oblasti účetnictví daleko
  • rozhodnutí, která jsou plně v souladu s platnou legislativou a právní praxí
  • odborné vysvětlení nestandardních momentů
  • transparentní cenový systém a snadné určování nákladů na služby
  • veškeré znalosti a praktické zkušenosti profesionálů za dostupnou cenu
  • záruka důvěrnosti

Objednejte se na konzultaci, aniž byste čekali na zhoršení situace. Zeptejte se, získejte jasnou odpověď a odbornou podporu od zkušených účetních v ČR.

Kontaktujte nás